Ένα φιλόδοξο σχέδιο προώθησης του μεριδίου των σιδηροδρόμων στην αγορά μεταφορών μέχρι το 2050 με στόχο τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, αποκάλυψε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η Επιτροπή θέλει να μειώσει τις εκπομπές αερίων κατά 60% και το νέο της σχέδιο με τίτλο "Μεταφορές 2050" προτείνεται ως χάρτης για ένα πιο ανταγωνιστικό τομέα μεταφορών που αυξάνει την κινητικότητα και μειώνει τις εκπομπές αερίων. Η Επιτροπή ισχυρίζεται πως μπορεί να επιτευχθούν ταυτόχρονα οι δύο αυτοί στόχοι και πως η παραδοσιακή αντίληψη πως αλληλοαποκλείονται δεν αληθεύει. Όπως επισημαίνει, τα ανταγωνιστικά συστήματα μεταφορών είναι ζωτικής σημασίας για την ικανότητα της Ευρώπης να ανταγωνιστεί στον κόσμο για οικονομική ανάπτυξη, δημιουργία απασχόλησης και ποιότητα καθημερινής ζωής.
Όπως τόνισε ο αντιπρόεδρος Siim Kallas, υπεύθυνος για τις μεταφορές, η μείωση της κινητικότητας δεν αποτελεί επιλογή, όπως δεν αποτελεί επιλογή το να συνεχίζουμε τις καθημερινές δραστηριότητες όπως το κάναμε μέχρι σήμερα. "Μπορούμε να σπάσουμε την εξάρτηση του συστήματος μεταφορών από το πετρέλαιο χωρίς να θυσιάσουμε την αποτελεσματικότητα και κινητικότητα του". Στόχος είναι η δημιουργία μιας "Ενιαίας Ευρωπαϊκής Περιοχής Μεταφορών" με περισσότερο ανταγωνισμό και πλήρως ενοποιημένες μεταφορές, όπως θα καταγράφεται σε 40 ξεχωριστές κοινοτικές οδηγίες. Διαφορετικοί στόχοι τέθηκαν για διαφορετικούς τύπους μετακινήσεων (μέσα σε πόλεις, μεταξύ πόλεων, μακρινές αποστάσεις).
Μέσα στις πόλεις, το 50% όλων των επιβατών μέσης απόστασης και ναύλων μεταφοράς πρέπει να μετατοπισθούν από τις οδικές στις σιδηροδρομικές και υδάτινες μεταφορές. Ως το 2050, η πλειονότητα της μεταφοράς επιβατών μέσης απόστασης (συμπεριλαμβανομένων ταξιδιών 300 χλμ και πάνω) πρέπει να γίνεται μέσω σιδηροδρόμων.
Μέχρι το 2030, το 30% των ναύλων οδικών μεταφορών πάνω από 300 χλμ πρέπει να γίνονται μέσω σιδηροδρομικών και υδάτινων μεταφορών, ενώ μέχρι το 2050 πρέπει να ξεπερνά το 50%.
Το σχέδιο θα διέπεται από την αρχή ότι "πληρώνει ο χρήστης" και πως "πληρώνει αυτός που μολύνει", ενώ μεγάλη συμμετοχή σε αυτό θα έχει ο ιδιωτικός τομέας με στόχο την εξάλειψη των παραμορφώσεων και την δημιουργία εσόδων ικανών να τροφοδοτήσουν επενδύσεις στις μεταφορές.
Για τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων και διηπειρωτικών ναύλων, η Επιτροπή προσδοκά τη διατήρηση της κυριαρχίας πλοίων και αεροπλάνων. Όμως νέες μηχανές, καύσιμα και συστήματα διαχείρισης θα μειώσουν τις εκπομπές αερίων.
Για τις αστικές μεταφορές, επιδιώκει καθαρότερα αυτοκίνητα και καύσιμα με στόχο μία μετατόπιση κατά 50% από τα συμβατικά τροφοδοτούμενα αυτοκίνητα ως το 2030, με οριστική τους εξάλειψη από τις πόλεις ως το 2050. Σαν αποτέλεσμα, οι μεταφορές αγαθών στις μεγάλες αστικές περιοχές θα έχουν ουσιαστικά αποδεσμευτεί από εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ως το 2030.
Πηγή: Ελευθεροτυπία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου