Μια νέα μελέτη ερευνητών του Πανεπιστημίου της Βιρτζίνια και του Χάρβαρντ, που δημοσιεύτηκε στο Psychological Science, αναφέρει ότι αν κάποιος άνδρας αγνοεί μια γυναίκα, στο Facebook, πιθανόν να της δημιουργεί μεγαλύτερο ενδιαφέρον από το να την φλερτάρει με μηνύματα.
Η μελέτη, περιπλέκει δεκαετίες έρευνας σχετικά με την «αρχή της αμοιβαιότητας», που πρεσβεύει ότι στους ανθρώπους αρέσει να τους επιδεικνύουν αγάπη άλλοι άνθρωποι.
Οι ψυχολόγοι Erin Whitchurch, Timothy Wilson και Daniel Gilbert εξηγούν τι σημαίνει αυτό: «αν θέλουμε να γνωρίζουμε πόσο αρέσει στη Sarah ο Bob, ένας καλός προγνωστικός δείκτης είναι το πόσο πιστεύει η ίδια ότι αρέσει στον Bob».
Πρόσφατη όμως μελέτη που έγινε σε θέματα άσχετα με τις ανθρώπινες σχέσεις – π.χ. για το πόσο αρέσει στους καταναλωτές ένα συγκεκριμένο προϊόν - δείχνει ότι μπορεί να δημιουργείται ευχαρίστηση και από την αβεβαιότητα. Αν κάποιος για παράδειγμα, ανακαλύψει ότι το λαχείο του είναι κερδοφόρο, αισθάνεται πιο ευτυχισμένος όταν δεν γνωρίζει ακόμη το ακριβές ποσό που κερδίζει από ό, τι αν μάθει αμέσως ποιο είναι αυτό.
Ή σκεφτείτε τα Χριστούγεννα: τα παιδιά (και οι ενήλικες) απολαμβάνουν συχνά την αναμονή της επίσκεψης του… Αϊ-Βασίλη περισσότερο από τα πραγματικά δώρα που φέρνει.
Όπως αναφέρουν οι υπεύθυνοι της έρευνας, «όταν οι άνθρωποι είναι βέβαιοι ότι έχει συμβεί ένα θετικό γεγονός, αρχίζουν να προσαρμόζονται». Αυτή η προσαρμογή, κάνει το γεγονός λιγότερο συναρπαστικό. Αντίθετα, «όταν οι άνθρωποι είναι αβέβαιοι για ένα σημαντικό αποτέλεσμα, είναι δύσκολο σκεφτούν οτιδήποτε άλλο εκτός από αυτό».
Η αναμονή, μπορεί να δημιουργήσει το «φαινόμενο αυτοαντίληψης», ένα ψυχολογικό φαινόμενο που περιγράφηκε για πρώτη φορά από τον ερευνητή Daryl Bem στα τέλη της δεκαετίας του '60. Ο Bem σημείωσε ότι οι άνθρωποι υιοθετούν συμπεριφορές, παρατηρώντας τη δική τους συμπεριφορά. Στην περίπτωση του Facebook, η «αυτοαντίληψη» χονδρικά μεταφράζεται ως «πρέπει να μου αρέσει αυτός, αφού τσεκάρω συνεχώς αν θα μου γράψει».
Προκειμένου να ελέγξουν αν η θεωρία της αβεβαιότητας ισχύει και για τη ρομαντική έλξη, οι Whitchurch, Wilson και Gilbert επινόησαν ένα απλό πείραμα: φώναξαν 47 γυναίκες από το Πανεπιστήμιο της Βιρτζίνια και τους είπαν ότι θα πρέπει να συμμετάσχουν σε μια μελέτη που διερευνά κατά πόσο το Facebook είναι ένα χρήσιμο site γνωριμιών. Οι ερευνητές τους είπαν επίσης ότι ένας μεγάλος αριθμός ανδρών φοιτητών από το Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν και το UCLA είχαν δει το προφίλ τους στο Facebook– κάτι το οποίο ήταν ψέμα. Οι άνδρες φοιτητές ήταν κάτι το φανταστικό.
Στη συνέχεια, ζήτησαν από κάθε συμμετέχουσα, να δει το προφίλ στο Facebook τεσσάρων από τους άνδρες αυτούς και οι συμμετέχουσες χωρίστηκαν τυχαία σε τρεις ομάδες. Στην ομάδα 1, είπαν σε κάθε γυναίκα χωριστά ότι αυτή άρεσε περισσότερο στους 4 άνδρες. Στην ομάδα 2, ζήτησαν από κάθε γυναίκα να δει τα προφίλ εκείνων που της έδωσαν… μέτρια βαθμολογία.
Τέλος, στις γυναίκες της ομάδας 3, είπαν ότι τέσσερις άνδρες «τους», μπορεί να είναι αυτοί, στους οποίους άρεσαν περισσότερο, είτε αυτοί, οι οποίοι τις βαθμολόγησαν μέτρια. Αυτή η τελευταία, ήταν η ομάδα της αβεβαιότητας.
Στη συνέχεια, όλες οι συμμετέχουσες βαθμολόγησαν τους άνδρες, σύμφωνα με το πόσο τους άρεσαν, πόσο πολύ θα ήθελαν να συνεργαστούν μαζί τους σε μια εργασία και –το κυριότερο - πόσο θα ήθελαν να κάνουν σχέση μαζί τους.
Τα αποτελέσματα επιβεβαίωσαν την αρχή της αμοιβαιότητας - στις γυναίκες της ομάδας 2, άρεσαν λιγότερο οι άνδρες των οποίων είδαν τα προφίλ, από ό, τι στις γυναίκες της ομάδας 1, που είδαν τα προφίλ των ανδρών που, υποτίθεται, τις θεωρούσαν ωραίες.
Όμως, το ενδιαφέρον είναι ότι οι γυναίκες της ομάδας 3 -δηλαδή της ομάδας αβεβαιότητας- ένιωσαν ακόμη μεγαλύτερη έλξη για τους άνδρες των οποίων είδαν τα προφίλ και για τους οποίους δεν ήξεραν τα συναισθήματά τους.
«Βρήκαμε ότι οι γυναίκες έλκονταν περισσότερο από άνδρες, όταν υπήρχε μόνο μια πιθανότητα 50% ότι στους άνδρες αυτούς αρέσουν, παρά αν ήξεραν κατά 100% ότι στους άνδρες αυτούς αρέσουν», είπαν οι ερευνητές.
Επομένως, μια επιστημονική συμβουλή για τους άνδρες... «παίξτε το δύσκολοι στο Facebook, για να τραβήξετε την προσοχή της»!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου