Social Icons

.

Pages

21 Φεβρουαρίου 2013

Άλλαξε εμφάνιση στο Facebook, το Google, και όποια άλλη σελίδα θες!

 

59339_after

 Σεπτέμβριος του 2008. Το Facebook αποφασίζει να πασάρει στους χρήστες του μια νέα εμφάνιση — κάτι αρκετά κοινό σε οποιαδήποτε ιστοσελίδα έχει τους αριθμούς επισκεπτών που έχει “το μεγάλο κοινωνικό δίκτυο” του Zuck. Ο ίδιος ο Zuck, τώρα, βαφτίζει την νέα εμφάνιση “το νέο Facebook” ή Facebook 3.0. Δεν είναι, βέβαια, ούτε η πρώτη φορά που κάτι τέτοιο συμβαίνει στη συγκεκριμένη ιστοσελίδα, ούτε η τελευταία. Ούτε καν η τελευταία που τα τζιμάνια της το μαρκετάρουν ως “νέο Facebook“. Αλλά είναι η πρώτη φορά που ένα αισθητικό “πισογύρισμα” για κάποιους, “φρεσκάρισμα” για άλλους, προκαλεί τόσο μεγάλη αναστάτωση. Ο λόγος;

Ο λόγος δεν είναι μόνο ένας — για αρχή, έχουμε το γεγονός πως τέτοιες μεταλλάξεις σχεδόν ποτέ δεν είναι καθαρά σχεδιαστικές. Ο διαχωρισμός των δυνατοτήτων που προσφέρονται στον χρήστη και της εμφάνισης μιας ιστοσελίδας είναι καθαρά στο μυαλό -και την πρακτική καθημερινότητα, συχνά- όσων σχεδιάζουν ιστοσελίδες. Εμείς οι υπόλοιποι ταπεινοί θνητοί παίρνουμε το τελικό πακέτο, που συνήθως περιλαμβάνει αισθητικές αλλαγές και νέες ή αλλαγμένες δυνατότητες στην ίδια μοιρασιά. Λογικό λοιπόν κάποια άσχημα χαρακτηριστικά απ’ οποιαδήποτε απ’ αυτές τις δύο πλευρές να καταλήγουν “κοινά” στο μυαλό μας και την κριτική μας. Μετά υπάρχει το θέμα της ελεύθερης επιλογής — εμείς οι χρήστες, βλέπεις, αρεσκόμαστε στο να φοράμε παρωπίδες και συμπεριφερόμαστε λες και τα κοινωνικά δίκτυα -ή οποιαδήποτε ιστοσελίδα που δεν μας χρεώνει- δεν είναι επιχείρηση ή έστω “προσπάθεια” κάποιων, αλλά δημόσιο αγαθό. Και πουθενά αλλού δεν φαίνεται κάτι τέτοιο πιο καθαρά από τον τρόπο που συγκεντρωνόμαστε σε γκρουπ του Facebook για να “απαιτήσουμε την παλιά εμφάνιση πίσω“, ουρλιάζοντας μέσω Shares πως “το Facebook άλλαξε χωρίς να μας ρωτήσει” και πως “εξαπατηθήκαμε επειδή αναγκαστήκαμε να υποστούμε την νέα εμφάνιση, δεν είχαμε επιλογή“.

Πουθενά αλλού δεν φαίνεται τ’ ότι αντιμετωπίζουμε ιστοσελίδες ως “δημόσια αγαθά” περισσότερο απ’ ότι στα γκρουπ διαμαρτυρίας για τις αλλαγές στο Facebook, που απαιτούν να επιστρέψει στην τελευταία γνωστή μορφή του.

Ας συνεχίσουμε με την ιστορία. Πριν μερικούς μήνες, τον Ιούλιο του ίδιου έτους για την ακρίβεια, ο Zuck έγραφε για τις νέες αλλαγές στο blog του που σχεδόν κανείς δεν διαβάζει. Όπως ήταν αναμενόμενο, κανείς δεν το διάβασε. Με το που εφαρμόστηκαν οι αλλαγές μαζικά, κάθε είδους χρήστες οπλίστηκαν με το πληκτρολόγιά τους και βγήκαν παγανιά: λίγο οι UI experts που καταδίκασαν τις τοποθετήσεις των στοιχείων, δηλώνοντας πως οι αλλαγές κάνουν την ιστοσελίδα πιο δύσχρηστη, λίγο οι hip designers που φώναξαν πως το Facebook χάνει την μινιμαλιστική του μαγεία, λίγο κάποιες μικροαλλαγές που ξεβόλεψαν ορισμένους χρήστες — τα γκρουπ πήραν φωτιά και δεν σταμάτησαν να παίρνουν έκτοτε, με την κάθε αλλαγή να γίνεται βραχνάς στους τοίχους μας και με κουζουλούς ν’ απειλούν με αποχώρηση επειδή κανείς δεν σεβάστηκε τις προσωπικές τους επιθυμίες και την αβαθή γνώση τους: αν το χρησιμοποιούν τότε γνωρίζουν καλύτερα απ’ αυτούς που το φτιάχνουν τι πρέπει να γίνει. Κάπως σαν τους τζάνκουλες που πρεζώνονται και ξέρουν καλύτερα από χημικό τι εστί ηρωίνη.

Τώρα, τις αλλαγές των δυνατοτήτων και των λειτουργιών του δεν μπορούμε να τις φέρουμε στα μέτρα μας. Και είμαι ο τελευταίος που θ’ αρνηθεί πως το Facebook παπαρίζεται συχνά: μια από τις πιο κοινές μου γκρίνιες είναι τ’ ότι δεν μπορώ να παρακολουθήσω τα νέα όπως παλιά επειδή επιμένει να μου αλλάζει την ρύθμιση “Most Recent” σε “Most Popular” στο feed μου. Αλλά την εμφάνιση μπορούμε να την αλλάξουμε, είτε είμαστε σχεδιαστές και “τα μιλάμε αυτά τα CSS“, είτε απλοί χρήστες που οτιδήποτε απαιτεί περισσότερα από δύο κλικ μας φέρνει πονοκέφαλο. Αυτό θα δούμε πώς να κάνουμε σήμερα, και τα δύο σημαντικά πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις εξαρχής είναι πως: α) το όνομα της πατέντας λέγεται UserStyles και πως β) δουλεύει σε όλες τις ιστοσελίδες και όχι μόνο στο Facebook.

Γιατί η μεγάλη εισαγωγή τότε; Επειδή μπορώ — και επειδή θεώρησα πως είναι χρήσιμη. Έι, άλλοι σουτάρουν ηρωίνη λέμε, μην τα βάζεις μ’ εμένα! Πάμε;

Το UserStyles -ή Stylish, όπως έγινε γνωστό από το όνομα της επέκτασής (plugin) που κυκλοφορεί για Firefox και Chrome- πρωτοεμφανίστηκε γύρω στο 2007, ως συμπλήρωμα στο πολύ δημοφιλές Greasemonkey και τα scripts του — το τελευταίο σου επιτρέπει να εισάγεις JavaScript σε σελίδες, συχνά για να αλλάξεις την λειτουργικότητά τους ή για να απενεργοποιήσεις διαφημίσεις. Το UserStyles/Stylish, τώρα, σου επιτρέπει να αλλάξεις την εμφάνιση ιστοσελίδων, είτε ολόκληρων (π.χ. σου επιτρέπει να κάνεις το Facebook ροζ) είτε μεμονωμένων κομματιών τους (π.χ. σου επιτρέπει να κάνεις μόνο το chat του Facebook ροζ).

Ο τρόπος που δουλεύει είναι αρκετά απλός για να περιγραφεί σε μία μόνο πρόταση: εγκαθιστάς μια επέκταση (plugin αν χρησιμοποιείς Firefox, extension αν χρησιμοποιείς Chrome) και κατεβάζεις κάποιο στυλ από το UserStyles.org τ’ οποίο φορτώνεις στην επέκταση. Βουαλά! Ροζ Facebook, περτικαλί Google Search, Gmail με μονόκερους αντί γι’ αστεράκια και πολλά, πολλά χρωματιστά χάπια στο προφίλ της Έλιας Ζέρβου. Ώπα, νομίζω πως σ’ αυτό το τελευταίο δεν παίζουν ρόλο τα UserStyles…

Stylish για Firefox Stylish για Chrome UserStyles.org

Σταμάτα λοιπόν να γκρινιάζεις αν κάποια ιστοσελίδα -ή κάποια νέα έκδοση ιστοσελίδας- δεν είναι όπως ακριβώς σου αρέσει γιατί μπορείς να την φέρεις στα μέτρα σου. Ακολουθούν πέντε προτάσεις styles για δημοφιλείς σελίδες, μια που ξέρω πως θα χαθείς μέσα στο directory και πως πολλά απ’ όσα θα δεις εκεί μέσα είναι επικεικώς φρικτά.

Black Google

Black Google

Black Google

Από τους ενοχλητικά ψαγμένους της υπόθεσης (“αν το Google είναι μαύρο, γλιτώνω σε κατανάλωση ρεύματος“), ως τους πιο λογικούς (“αυτό το άσπρο ρε αδερφάκι μου, από ένα σημείο και μετά, μου βγάζει τα μάτια“) πολλοί θα γουστάρουν το Google search στη μαύρη εκδοχή του. Συν τοις άλλοις, είναι σχεδιασμένο από Ελληνάκι — κάποιον panosbabo. Πού ‘σαι; Παίζει και για μαύρο YouTube από τον ίδιο.

Google Glass

Google Glass

Google Glass

Αρκετά πιο spacey, σχεδόν απαίσιο στα μάτια μου — αλλά έχω δεχθεί πως δεν είμαι ο κατάλληλος άνθρωπος για να κρίνει την αισθητική άλλων και γνωρίζω πως οι gamers θα το λατρέψουν. Μοντερο-διαστημο-ντεγκραντέ Google, για πιο γουάο αναζητήσεις, λοιπόν…

Twitter Dark CALM Blue Glow

Twitter Dark CALM Blue Glow

Twitter Dark CALM Blue Glow

Πολύ πιο μαζεμένο -γλυκούλι θα το έλεγα- το Twitter Dark CALM Blue Glow είναι μεν “μοντέρνο“, τις έχει τις τσακαλιές του (αυτό το μαύρο/γαλάζιο πάει παντού, τελικά) αλλά δεν έχει παράλογα gradients ή διαστημικές φωτογραφίες.

Dark Shiny Pink Static Facebook

Dark Shiny Pink Static Facebook

Dark Shiny Pink Static Facebook

Ναι, το καταλαβαίνω πως επειδή είσαι γυναίκα αισθάνεσαι πως τα πάντα πρέπει να είναι ροζ: το τηλέφωνο, ο τοίχος, το βρακί, το wallpaper, τα πιάτα και το Facebook. Διαφωνώ, αλλά το λέω και λίγο πιο πάνω: δεν είμαι ο κατάλληλος κριτής. Τουλάχιστον αν είναι να επιλέξεις κάποιο ροζ UserStyle επέλεξε αυτό, επειδή είναι το λιγότερο τραγικό απ’ όλα — για την ακρίβεια δείχνει σχεδόν όμορφο, παρά την υπερδοσολογία cute pink.

Infinity & Beyond Tumblr

Infinity & Beyond Tumblr

Infinity & Beyond Tumblr

Αχ, μαμά Apple. Απαλά ντεγκραντέ από άσπρο σε γκρι-τόσο-ανοιχτό-που-είναι-άσπρο εσύ; Το ίδιο και το μισό web. Στρογγυλές γωνίες εσύ; Στρογγυλότερες εμείς. Γαλαξίες γουστάρει ο μακαρίτης; Ε, γαλαξίες και στο Tumblr. Πέρα από τη πλάκα, το Infinity & Beyond είναι ένα πολύ όμορφο theme για το Tumblr dashboard σου, ειδικά αν έχεις πλατιά οθόνη!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

add a comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sample text

Alexa

Sample Text

Τις καταγγελίες, τα παράπονα και τις απόψεις σας στείλτε τα στο: koroniotiskostas@gmail.com